NL
EN
SynchUp! is initiated by REWIN

Voorkomen van verlies van plastic korrels in de waardeketen

Challenge sluit over: 

2021-05-21 17:00

Briefing

Dow is op zoek naar een oplossing om alle partijen in de waardeketen te helpen bulktrucks te laden zonder verlies van korrels.

Bij Industry Park Terneuzen wordt jaarlijks ongeveer 1 miljoen ton aan verschillende soorten plastic korrels geladen. Dit betekent dat er elke dag meer dan 200 vrachtwagens vol worden geladen, maar met de huidige laadmethode is het helaas niet te voorkomen dat een klein deel van dit kostbare materiaal verloren gaat. De gemorste korrels komen terecht in de laadzone, maar ook op banden, spatborden en andere onderdelen van de vrachtwagens, waardoor ze mogelijk gemakkelijk verspreid worden. Het is duidelijk dat de partners op het Industry Park niet willen dat deze pellets in het milieu terechtkomen, dus wordt het gebied handmatig schoongemaakt met speciale stofzuigers. Daarnaast zijn er forse investeringen om ervoor te zorgen dat de pellets weer in het systeem terecht komen.

Om te voorkomen dat deze pellets uiteindelijk in het milieu belanden, hebben de bedrijven van Industry Park, waaronder Dow, afblaasinstallaties geplaatst. Deze installaties voorkomen dat de gemorste pellets op trucks blijven liggen en worden meegevoerd en ergens anders verloren worden. De kosten van een dergelijke installatie zijn aanzienlijk en niet alle partners in de waardeketen, inclusief distributeurs, magazijnen en terminals, waar het laden plaatsvindt, zijn in staat om dergelijke investeringen na te streven.

Om het verlies van pellets op een efficiënte en kosteneffectieve manier te beperken, heeft Dow besloten een uitdaging te sponsoren om een oplossing te ontwikkelen om bulkvrachtwagens te laden zonder pelletsverlies, die kan worden geïmplementeerd bij elk laadsysteem door de hele keten met een lagere investeringsbehoefte in vergelijking met afblaasstations.

Er zijn verschillende oorzaken van het morsen van de plastic korrels (pellets), de belangrijkste is dat er korrels uit de truck stuiteren (bouncen) bij het laden. In deze challenge zoekt Dow een oplossing om dat te voorkomen. Dow gebruikt een open laadsysteem, wat belangrijk is omdat de operator zo zicht heeft op het laadproces en kan zorgen dat de truck maximaal geladen wordt. Dow is op zoek naar een mechanische oplossing die het systeem gesloten maakt, zonder dat dit ‘zicht’ ontnomen wordt.
Er zijn in Terneuzen zo’n 300 laadsilo’s en in Europa zelfs 1000+. Dow is dan ook niet op zoek naar een compleet redesign van het systeem, maar naar een retrofit oplossing.

Dow en haar partners in de kunststofproducerende en -verwerkende keten nemen deel aan Operation Clean Sweep (OCS), een internationaal programma dat ernaar streeft het verlies van harskorrels, -vlokken en -poeder te voorkomen en er zo voor te zorgen dat dit materiaal niet in het milieu terecht komt.

Deze challenge ondersteunt de Operating Clean Sweep-inspanningen van Industriepark Terneuzen en de gehele kunststofindustrie.

 

Waar zijn we naar op zoek?

Dow streeft ernaar een innovatieve manier te vinden om bulkwagens beter te laden en te voorkomen dat de korrels onbedoeld gemorst worden. 

Must-haves:

  • De geboden technologische oplossing moet 100% van de korrels kunnen laden die de silo’s verlaten.
  • Oplossing moet flexibel zijn en geschikt voor bulkwagens van verschillende hoogtes.
  • De oplossing mag daarnaast geen negatieve invloed hebben op de maximale belading.
  • Een significante mate van backloading dient ook te worden voorkomen en we zoeken geen oplossing die het inlaadproces vertraagt.
  • De oplossing moet semi-automatisch of tenminste ergonomisch verantwoord zijn, aangezien het laadproces op een bepaalde hoogte plaatsvindt.

 

Nice-to-haves:

  • De oplossing kan worden geïntegreerd in het bestaande systeem.
  • Kosteneffectief en het vermogen om te profiteren.
  • Volledig automatische oplossing die geen operator vereist.

Er zijn momenteel enkele individuele oplossingen op de markt die het probleem niet volledig oplossen. We zijn op zoek naar een totaaloplossing.

Oplossingen kunnen worden gevonden op het gebied van: slim laden, vibratie-, magneet-, ultrasone-, pneumatische en statische/elektrische technologieën. Het combineren van verschillende technologieën is mogelijk een interessant uitgangspunt.

 

Waar zijn we niet naar op zoek?

We zijn niet op zoek naar oplossingen die bestaan uit aanpassingen aan onze huidige bulkwagens en vrachtwagens. Dow is daarnaast niet op zoek naar een compleet redesign van het laadsysteem, maar naar een retrofit oplossing. Tenslotte zijn we ook niet op zoek naar oplossingen om de gemorste pellets op te ruimen, dat hebben we al.

 

Wat is er te verdienen?

Wij kunnen onze experts beschikbaar stellen om te helpen bij de samenwerking en daarnaast pilots faciliteren en opschalen in het geval van een veelbelovende techniek.

Een geschikte oplossing zou kunnen worden gebruikt door alle organisaties die deelnemen aan het Operation Clean Sweep programma, waardoor de kans op een vervolgopdracht groot is. Dow en de partners willen graag helpen om de juiste contacten te leggen.

Meer informatie over Operation Clean Sweep is te vinden op https://www.opcleansweep.org/.

 

Wat is er te verdienen vanuit BioVoice?

  • Een innovatiecontract met een launching customer/partner!
  • Funding (er zijn vouchers van €10.000 beschikbaar, te besteden in het regionale ecosysteem voor bijvoorbeeld testen, lab- en demo-faciliteiten, IP-advies, etc.)
  • Coaching en begeleiding
  • Een podium en free publicity
  • Kennis en contact met experts
  • Toegang tot een netwerk van potentiële partners & klanten, hulpbronnen en researchfaciliteiten

 

Het BioVoice programma

BioVoice is een initiatief van REWIN West-Brabant, Green Chemistry Campus, de gezamenlijke Rabobanken van Zuidwest-Nederland en de provincie Noord-Brabant. Dockwize, Impuls Zeeland, Centre of Expertise Biobased Economy en Midpoint Brabant zijn als partner aangesloten voor de uitvoering. Samen willen wij dat innovatieve ondernemers en aanstormende biobased/circulaire talenten de ruimte en de mogelijkheden krijgen om hun idee/product te ontwikkelen en te vermarkten. Hiermee realiseren we ons gezamenlijke doel: het versnellen van de transitie naar een duurzame economie.

BioVoice wordt mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van de Regio Deal Midden- en West-Brabant, Provincie Noord-Brabant, Provincie Zeeland en Rabobank.

 

Voorwaarden deelname

Wij zijn op zoek naar een partner om een technologie te ontwikkelen die kan worden gebruikt of geïmplementeerd in het huidige laadsysteem en kan worden gedeeld met partners van Operation Clean Sweep over de hele wereld. De oplossing moet op korte termijn (1-3 jaar) kunnen worden geïmplementeerd.

 

Jullie pitch (max 6 pagina’s / 18 slides)

  • Beschrijving van het concept: Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van jullie concept.
  • Beschrijving van de pilot: Geef een korte beschrijving van wat er nodig is om een prototype te maken en/of een pilot op te zetten en wat jullie daarbij van ons nodig hebben.
  • Beschrijving team: Geef een korte beschrijving van het bedrijf en team dat de pilot wil gaan realiseren.

 

De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (presentatie/slide deck, briefvorm), maar moet als pdf-bestand (liggend of staand A4) worden geüpload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. Pitches in English are allowed.

 

Tijdlijn challenge

  • 29 maart ‘21: Lancering challenge – open voor aanmeldingen
  • 21 mei ’21 – 17.00 uur: Deadline challenge – uiterlijk aanmelden tot 17.00 uur
  • 4 juni ‘21: Bekendmaking selectie – Bekendmaking welke start-ups / scale-ups worden uitgenodigd voor een kennismaking en toelichting
  • 14 t/m 25 juni ‘21: Digitale kennismakingsgesprekken challengers-deelnemers + voorlichting over geheimhouding en IP
  • 2 juli ‘21: Bekendmaking selectie a.d.h.v. gesprekken – Bekendmaking met welke start-ups / scale-ups gewerkt gaat worden aan een innovatiecontract
  • 5 t/m 11 juli ’21: Planning en werkafspraken maken + indien nodig afstemmen NDA
  • 12 juli t/m 6 oktober ‘21: Challenge weeks – werksessies challengers-deelnemers-coaches om tot een innovatiecontract te komen
  • 29 september ‘21: Aanvragen vouchers – indienen concept innovatiecontract + aanvragen vouchers
  • 6 oktober ‘21: Toekenning vouchers – indienen definitief innovatiecontract + toekenning vouchers
  • 14 oktober ’21: Match event – vieren van de gesloten innovatiecontracten en samenwerkingen + uitreiking vouchers
  • 15 oktober ‘21: Starten met ontwikkeling & samenwerking (pilot)

 

Vragen?

(Inhoudelijke) vragen over deze challenge kun je stellen onder deze challenge. Meer informatie over het BioVoice programma kun je verkrijgen via deze pagina.

 

Achtergrondinformatie

Dow (NYSE: DOW) combineert wereldwijd bereik, geïntegreerde productie, gerichte innovatie en leidende bedrijfsposities om winstgevende groei te realiseren. Dow heeft de ambitie om het meest innovatieve, klantgerichte, inclusieve en duurzame materials science- bedrijf te worden, met als doel een duurzame toekomst voor de wereld te leveren door onze expertise op het gebied van materials science en samenwerking met onze partners. Dow’s business portfolio van kunststoffen, industriële halffabricaten en coatings en siliconen levert een breed scala aan gedifferentieerde, op wetenschap gebaseerde producten en oplossingen voor haar klanten in snelgroeiende marktsegmenten, zoals verpakking, infrastructuur, mobiliteit en consumer care. Dow heeft 106 productielocaties in 31 landen en biedt werk aan ongeveer 35.700 mensen. Dow realiseerde in 2020 een omzet van ongeveer USD 39 miljard. Verwijzingen naar Dow betekenen Dow Inc. en haar dochterondernemingen. Raadpleeg voor meer informatie www.dow.com of volg @DowNewsroom op Twitter.

Dow is sinds 1955 actief in de Benelux. Het bedrijf telt tegenwoordig ongeveer 4.000 werknemers op 8 belangrijke locaties in Nederland (Terneuzen, Delfzijl en Dordrecht) en in België (Antwerpen, Brussel, Tertre, Zwijndrecht en, sinds 2016, Seneffe), waaronder 6 productiesites die producten leveren voor klanten in consumer care, infrastructuur en de verpakkingsindustrie. 

Kunststof biedt vele voordelen. Zo houdt een plastic verpakking voedsel langer goed en vermindert deze bederf “van boer tot bord”. Dankzij de invoering van lichte maar duurzame kunststoffen verbruiken auto’s minder brandstof, stoten ze minder CO2 uit en zijn ze veiliger en comfortabeler geworden. Wanneer plastic in de natuur terecht komt, vormt het echter een probleem. Dow heeft daarom een strategie ontwikkeld die erop gericht is manieren te vinden om het gemak, de bescherming, de betaalbaarheid en de veiligheid van plastic te waarborgen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat er geen plastic in het milieu terechtkomt of verloren gaat op stortplaatsen of in onze omgeving.

Dow zet zich in voor het “Operation Clean Sweep”-initiatief, dat ervoor moet zorgen dat er geen plastic korrels in het milieu terechtkomen. Meer informatie over Operation Clean Sweep is te vinden op https://www.opcleansweep.org/.

 

Vraag over deze challenge?

Stel hier jouw vraag

Om jouw vraag te stellen moet je ingelogd zijn.

Onze partners

Gerelateerde challenges